Condense – den tunga kongressen

Göteborgskongressen Condense ägde rum mellan 18 och 20 juni 2010, en tid det kunde vara skönt att inte vara i Stockholm. Förberedelsen innebar denna gång att fylla bilen hos Johan Anglemark med banankartoner innehållande SAAM-antikvariatet. Vi åkte sedan från Stockholm till Göteborg genom ett soligt sommar-Sverige, och passade på att titta på Bottnaryds träkyrka och speciellt målningarna av mäster Anders Falck från 1695.

I Bottnaryds kyrka

I Bottnaryds kyrka

Efter att ha begrundat det hemska öde som kan vänta i gafians käftar, den undflyende enhörningen och svårigheterna att läsa sf på annat än svenska, engelska och danska fortsatte vi mot norra Göteborg för att till slut hitta fram till Apple hotell som faktiskt var lika sjabbigt på insidan som på utsidan men i gengäld bjöd på middag och stor frukostbuffé. Mindre kul var att vattnet försvann under lördagskvällen. Visserligen var inte det hotellets fel men man kunde möjligen ha tänkt sig att personalen skulle ha försökt att skaffa fram något mer än 33 cl Loka för tvätt och tandborstning.

Babels torn i Bottnaryds kyrka

Vi kom ner redan på torsdagskvällen och hade alltså en hel del tid på fredagen. Medan Margareta gick på ett jobbrelaterat möte vandrade jag runt i botaniska trädgården och lyckades hitta det träd som förser hela världen med näsdukar.

Näsduksträd

Mycket spårvagn blev det vilket onekligen är trevligt, i alla fall när man sitter i den och inte i en bil bredvid. Spårvagn alltså till Eriksberg och Eriksbergshallen som inrymde utställningen And There Was Light som uppgavs innehålla verk av da Vinci, Rafael och Michelangelo. Och visst var det trevligt att beskåda da Vincis La Bella Principessa men för 245 kronor per person hade man väntat sig lite fler original, färre reproduktioner och mindre pladder i hörlursguiden som närmast var ett måste för att man skulle få ut något av utställningen. Rekommenderas ej. Då var det betydligt mer givande att besöka Röhsska museet.

Kongresslokalen, Fräntorps Folkets Hus

Kongresslokalen Fräntorps Folkets Hus var från 50-talet med väl bevarad karaktär; riktigt trevlig men möjligen lite för liten. Speciellt saknades en ordentlig vimmelyta, och SAAM-antikvariatet hade svårt att bli exponerat och utnyttjat för de spontana diskussioner som är en speciell poäng med de gamla böckerna. Mängder av sf-illustrationer på väggarna gav den rätta atmosfären. Programmet var inte så omfattande, speciellt söndagen kändes tunn, men i gengäld var det omväxlande både till form, med paneler, föredrag och diskussioner, och till innehåll med fysik, litteratur, författare och fandom. Dessutom förekom film, spel, tävlingar och auktion, men från dessa aktiviteter kan jag inte rapportera. Baren var liten men utmärkt och tillhandahöll öl och mackor samt dessutom frukost! På lördagen serverades prinsesstårta.

Inge R. L. Larsson, Justina Robson, Nene Ormes, Peter Bengtsson

The opening of the con included the opening of the Russian doll to let out the spirit of fandom which is now traditional at Swecons. The Guest of Honour Justina Robson was interviewed by Peter Bengtsson, and she mentioned some influences: A favourite author is Robert Holdstock, whose Mythago Woods series becomes more and more sf as time goes on. She mentions Lewis Carroll, and likes Richard Morgan’s charismatic energy and how he puts his ideas in the background. She also mentions China Miéville and Kelley Armstrong who writes about werewolves and witches, and especially the early works by Ursula K. LeGuin. Justina Robson also likes the mind-bending stories by James Tiptree, Jr., and the completely alien aliens of Octavia Butler and her descriptions of racial prejudice.

Regarding her own work I noted that she had thought for a long time about the characters in Living Next Door To the God of Love and that she likes the characters. I found that book hard to read but it has stuck in my memory. Her plans for the future include sf with nanotechnology, looking like fantasy but actually being sf.

Sten Thaning, Justina Robson, Tommy Persson

Justina Robson

Justina Robson participated in the subsequent panel debate on whether there is a difference between hard/heavy and soft/light sf, together with Sten Thaning and Tommy Persson. Her opinion was that hard sf is extrapolation that has to be explained, whereas no explanation is needed in soft sf. Still, her Silver Screen is hard sf although not much is explained. Mundane sf is a sort of soft sf, where e g FTL is not allowed. Biology is no longer excluded from the “hard” sciences. Historically soft sf has human interest whereas technology dominates in hard sf. She wondered whether these distinctions really are of interest today. Fantasy where the rules are clearly defined could be called hard fantasy. Two hard sf authors are Alastair Reynolds and Greg Egan. Finally it was stated that sf should not be mistaken for predictions of the future.

Diskussionen vid Frukost med boktips med Johan Frick som ledare skulle mått bra av att fler åhörare släppts in. Nu blev det mest hans egna rekommendationer som i och för sig var intressanta: Paul McAuley’s The Quiet War, som dock hänger intimt ihop med efterföljaren Gardens of the Sun; Peter Watts’ hårda sf Blindsight, Catherynne Valente’s Palimpsest och Alastair Reynolds’ Terminal World, som till skillnad från hans tidigare inte är hård sf utan snarare påminner om China Miéville.

Från panelen Finns det mer sf än vi ser? med Nene Ormes, Marianna Leikomaa och Per Åkerman har jag noterat Nenes kommentarer om att vi lever i en sf-värld med intelligenta hus, Google etc, vilket sannolikt förklarar varför hennes kunder i sf-bokhandeln i Malmö frågar efter magiska böcker snarare än sf. Den sf som finns i böckerna är redan sann.

Patrik Centerwall, Nene Ormes

Patrik Centerwall gjorde en sällsynt lyckad hedersgästintervju av Nene Ormes. Förutom att hon är författare och arbetar i sf-bokhandeln i Malmö driver hon debutantbloggen på webben. Om sin egen debut med Udda verklighet berättar hon att boken såldes slut redan före recensionsdagen, vilket stämmer med ett sug efter svensk fantasy och sf. Tidigare har hon varit sagoberättare, t ex i live, rollspelare, och läst mycket fantasy som Inger Edelfeldt och Katharine Kerr. Hon har jobbat som arkeolog och som reseledare i Egypten för Temaresor. Hennes debutbok var också hennes examensarbete på författarskolan på Lunds universitet . Där fick hon ta mycket skit för att hon skrev fantasy – hennes lärare frågade, ”tror du på det där själv?” Hon fick en ny handledare, Therese Granwald, som förstod henne och som gav henne en lista över rekommenderad litteratur, som innehöll Nenes egna favoriter.

Nene Ormes

Patrik tycker att boken Udda verklighet känns svensk. Hon berättar då att hon gillar att skriva på svenska, som hon ser som ett fantastiskt språk som är som gjort för att berätta sagor på. Hon tycker också om gömda, okända platser, som det finns många av i Malmö. Hon berättar om en port hon hittat som inte fanns när hon efter några år sökte upp den igen. ”Udda” i boken är en person, som inte vill sticka ut. Andra personer i boken har verkliga förebilder men har förstås ändrats. Hon beskriver boken som ”urban fantasy”, egen vardag med fantasy pålagt.

Martin Cederwall höll ett fascinerande föredrag om strängteori. Riktigt hur strängar med en storlek runt Planck-längden, 10-35 m, förklarar hur det kan finnas flera parallella universa långt från varandra förstod jag nog inte. Och lite bekymmersamt blev det när han ansåg att vi inte kan räkna med några experimentella bevis för att strängteorin är riktig än på flera hundra år.

Stefan Ekman

Stefan Ekmans seminarium, Vad innebär det att forska om fantasy? handlade förstås om hans doktorandprojekt Writing Worlds, Reading Landscapes: An Exploration of Settings in Fantasy. Han konstaterade att världen är viktig i fantasy och sf, och kan t o m vara huvudperson. Ofta lånas berättelsen från gamla myter och sagor, men sätts i en annan värld som blir central. Forskning på fantasyvärldar saknas. Det man kan studera är hur världarna är konstruerade. Fantasyböcker har ofta en karta i början, och Stefan har funnit att det gäller för 33 % av det som kallas fantasy. Mellan fantasyvärlden, faerie, och den vanliga världen kan det finnas en skarp gräns som i t ex Gaimans Stardust. I Encyclopedia of Fantasy beskrivs begreppet ”poldern” som är den begränsade fantasyvärlden, en liten miljö som måste upprätthållas genom att gränsen försvaras. Exempel är Lothlorien i Tolkiens värld och Holdstocks Mythago Wood. Detta kan ses som en extremkonservativ, nationalistisk idé och ett försök att bevara det förflutna. Många moderna fantasyverk tar ställning för eller emot detta.

Helena Kiel, Henrik Otterberg

Intressant var också Henrik Otterbergs föredrag om Philip K. Dick, och speciellt handlade det om hans forskning kring Androidens drömmar, som lett till att han hittat referenser till René Descartes och kyrkofadern Isidor genom namnen Rick Deckard och John Isidore. Detta ger extra djup åt bokens innehåll kring artificiella och biologiska varelsers rättigheter och fria vilja.

Karl-Johan Norén, Johan Anglemark, Michael Pargman, Sten Thaning, Hans Persson

Under kongressen röstades om vilken svensk kongress som skulle vara Swecon 2011. Eftersom det inte fanns något motbud var det självklart att det blev Eurocon 2011, men det firades i alla fall med bubbel samtidigt som kommittén försökte sälja medlemsskap.

Gunilla Jonsson,Carolina Gómez Lagerlöf, ?, Katja Lindblom

Helena Kiel

Till slut infångades den fanniska anden och Helena Kiel förslöt den ryska dockan. En mycket trivsam kongress, som avslutades med Dead Dog Party på The Rover inne i Göteborg.

1 Response to “Condense – den tunga kongressen”


  1. 1 Johan 06 July 2010 at 3:23

    Jag tror (som jag skrev även hos Åka) inte att det var så mycket att lokalen var för liten som att umgängesytan och baren inte kunde sammanfogas: hade köket och baren legat i anslutning till rummet på övervåningen istället hade såväl Alvarantikvariatet som umgängesytan fungerat bättre. Men som lokalen såg ut var det svårt att göra någonting åt, och kommittén gjorde nog det bästa man kunde göra med den.

    //JJ


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Swecon i Uppsala 26-28 maj

Worldcon 75, Helsingfors 2017

Eurocon 2016 BCON

Eurocon 2017 i Dortmund


%d bloggers like this: